عرصه تئاتر دچار رکود شده/با اجرای «مرغ دریایی دایی وانیا» خواستیم چراغ تئاتر را روشن کنیم
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۵۹۰۳
تهیهکننده نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» گفت: تهیه کنندگی من در تئاتر «مرغ دریایی دایی وانیا» سر آغازحمایت از چیزی است که راه و رسم زندگی را به من آموخته و دینی است که به تئاتر دارم. هر چند این حمایت در نگاه برخی بسیار کوچک است، اما امیدوارم آنان که میتوانند قدمهای بزرگتری بردارند و تلاش کنیم تئاتر بر صحنه پر نشاط بهحیاتخود ادامه دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساغر لطفی نژاد در گفتوگو با میزان پیرامون علاقه خود به عرصه نمایش گفت: تئاتر جزء جدایی ناپذیر برنامههای روزانه من از سال ۷۶ تا امروز بوده و هست. به واسطهی فعالیتم در حوزه تئاتر عروسکی که حدود ۲۵ سال به آن مشغولم و زندگی با همسری که از بازیگران خوب تئاتر خوزستان بود، این هنر روز به روز پر رنگتر شد و اگر ماهی میگذشت و تئاتری را بر صحنه نمیدیدیم انگار زندگیمان کیفیت لازم را نداشت.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر اینجا کلیک کنیدوی پیرامون سختیهای اجرای تئاتر در شرایط فعلی بیان کرد: حوزه کاری من تئاتر عروسکی است که برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید میشود. اما تا به حال یا کارگردان، نویسنده، گرداننده عروسک و عروسک ساز بودم و تهیه کنندگی را تجربه نکرده بودم، اما روزهای رکود تئاتر به خاطر شیوع بیماری کرونا و حذف تئاتر از سبد فرهنگی خانوادهها باعث شد به فکر حمایت از هنرمندان و دوستان تئاتری خود بیفتیم.
وی در همین راستا تاکید کرد: این بود که به واسطه آشنایی با کارگردان محترم نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» همسرم پیشنهاد داد که اولین گام این حمایت را با دوست خوبمان حسین حیدری پور از هنرمندان ارزشمند حوزه تئاتر شروع کنیم.
این عروسکگردان تئاتر با اشاره به مشکلات معیشتی حاصل از رکود کرونا برای جامعه تئاتری اظهار داشت: مشکلات هنرمندان در دو سال رکود تئاتر به خاطر وجود کرونا باعث شد هنرمندان عاشق تئاتر برای کسب در آمد به شغلهای دیگری روی آوردند. تهیه کنندگی من در تئاتر «مرغ دریایی دایی وانیا» سر آغازحمایت از چیزی است که راه و رسم زندگی را به من آموخته و دینی است که به تئاتر دارم. هر چند این حمایت در نگاه برخی بسیار کوچک است، اما امیدوارم آنان که میتوانند قدمهای بزرگتری بردارند و تلاش کنیم تئاتر بر صحنه پر نشاط بهحیاتخود ادامه دهد.
لطفی نژاد با اشاره به سختی کار در شرایط کرونایی تصریح کرد: در شرایط کرونایی عرصه تئاتر تا حدودی با دشواریهایی همراه است، اما باور ما همیشه این بوده که خداوند یاریگر ماست؛ و نکته مهم این است که کسب درآمد و سودآوری در اولویت ما نبوده و هدف اصلی پرفروغ نگاه داشتن شمع روشن تئاتر است.
وی در همین راستا افزود: تئاتری که همیشه تحول آفرین بوده و هست. هنرمندان با خلق یک اثر نمایشی مانند رسانهای تاثیرگذار عمل میکنند که پیامهای ملی، قومی و ارزشی جوامع را منتقل میکنند پس اهمیت حیات تئاتر باعث شد تمام این دشواریها را نادیده بگیریم.
این تهیه کننده تئاتر پیرامون قیمت بلیت تئاتر ابراز کرد: تلاش کردیم تعرفه بلیط سالنهای تئاتر را رعایت کنیم و مشکلات مالی را به سمت مخاطبان و تماشاگران نکشانیم؛ و امیدواریم که وضعیت کرونا به سمتی بغلتد که تماشاگران بتوانند سالنهای تئاتر را پر کنند و جان دوبارهای به تئاتر و هنرمندان عاشق این هنر برگردد. خونی که در رگهای تئاتر امروز به گردش خواهد آمد مطمئن باشید فضای جامعه را نیز پر نشاط و با انگیزه خواهد کرد.
وی خاطرنشات کرد: امیدوارم نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» با متن جذاب و هنرمندانه آرمان طیران و کارگردانی حسین حیدری پور و اجرای دوستان هنرمندم با بیشترین مخاطب روبرو شود و بچههای جوان تئاتر برای ادامه مسیر انگیزهی بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تئاتر عرصه نمایشمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار تئاتر عرصه نمایش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۵۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی